OPIS PROJEKTU

Najpierw wymyślimy własną walutę: nazwę, wygląd, wymiary. Zrobimy projekt banknotów (symetria) i zaplanujemy ich druk. To w tej walucie młodzi uczniowie będą otrzymywać cotygodniowe kieszonkowe od rodziców. W trakcie projektu przeprowadzą też dziesiątki obliczeń dotyczących wydatków, dokonywanych właśnie przy użyciu nowej waluty. 

Przy każdej wypłacie rodzice potrącą jednak uczniom podatek (procenty), a także małą część kosztów utrzymania, które wyliczą wspólnie z dziećmi (negocjacje). Będą to koszty za: mieszkanie, wyżywienie, dojazd do szkoły (kilometry x spalanie x cena paliwa) odzież, rozrywki, czy np. utrzymanie psa. 

Zadaniem dzieci będzie też planowanie z rodzicami większych wydatków. Będzie to m.in: remont pokoju dziecka (obliczanie powierzchni pokoju, ile potrzeba farby, tapety, płytek, szacowanie czas pracy ekipy remontowej  i wyliczanie jej wynagrodzenia), czy też wyjazd na wakacje (koszty pobytu i dojazdu, odczytywanie z mapy odległości i przeliczanie jej przy użyciu podanej skali. Wybierając się za granicę nie unikniemy przygody z kursem walut. Jeżeli dzieci uznają, że nie zdołają zebrać do wakacji odpowiedniej kwoty na wyjazd, zaplanują pożyczkę. Obliczą ile pieniędzy im potrzeba i jakie będą koszty odsetek.  To nie wszystko…

Podczas cotygodniowych wykładów/zabaw zwrócimy dzieciom uwagę na pułapki w sklepie. Zastanowimy się np. którą paczkę chipsów, pudełko jogurtu, czy butelkę soku opłaca się kupić bardziej (obliczymy stosunek wagi/pojemności do ceny). Najmłodsi dowiedzą się, w jaki sposób powstaje suma na paragonie. Będą liczyć ile średnio wydają w tygodniu/miesiącu. Narysują wykresy swoich wydatków w poszczególnych kategoriach i porównają je w czasie w stosunku do dochodów.

Poznamy takie pojęcia jak: budżet osobisty, przychód, dochód, koszt, paragon, podatki, stopy procentowe, dług, kredyt, pożyczka, inflacja i związane z nimi działania matematyczne. Poćwiczymy szacowanie, obliczanie średniej, odsetek, objętości, powierzchni, odległości wg skali na mapie, sumowanie i dzielenie wydatków, porównywanie wielkości, przeliczanie kursów walut itp.

Projekt zakończy matematyczny test wiedzy. Podczas ogólnoszkolnego podsumowania (z rodzicami), najlepsi uczniowie dostaną puchary, a wszyscy dyplomy i nagrody (coś matematycznego i coś słodkiego). No to do dzieła!