MEDIA O NAS:

 

RADIO

 

 

INTERNET

Artykuł o naszym projekcie, wypowiedzi uczestników
i nauczyciela prowadzącego do posłuchania TUTAJ.

 

GALERIA
Zapraszamy również do relacji foto. Oto nasza GALERIA. 

 

 

 

 

 

FUNDATOR GRANTU:
mFundacja

PARTNER PROJEKTU:
Fundacja Jeden Uniwersytet

 

 

 

PRZEBIEG PROJEKTU:

Najpierw wymyśliśmy własną walutę: nazwę, wygląd, wymiary. Zrobiliśmy projekt banknotów (symetria) i zaplanowaliśmy ich druk. Młodzi uczniowie otrzymywali cotygodniowe kieszonkowe od rodziców w mPotach (klasa 6) i Matchajsach (klasa 5). W trakcie projektu przeprowadziliśmy też dziesiątki obliczeń dotyczących wydatków dokonywanych m.in. przy użyciu nowej waluty. 

Przy każdej wypłacie rodzice potrącali jednak uczniom podatek (procenty), a także małą część kosztów utrzymania, które wyliczali wspólnie z dziećmi (negocjacje). Były to koszty za: mieszkanie, wyżywienie, dojazd do szkoły (kilometry x spalanie x cena paliwa) odzież, rozrywki, czy np. utrzymanie psa. 

Zadaniem dzieci było też planowanie z rodzicami większych wydatków, m.in: remontu pokoju (obliczanie powierzchni pokoju, ile potrzeba farby, tapety, płytek, szacowanie czas pracy ekipy remontowej  i wyliczanie jej wynagrodzenia), czy też wyjazdu na wakacje (koszty pobytu i dojazdu, odczytywanie z mapy odległości i przeliczanie jej przy użyciu podanej skali). Wybierając się za granicę nie uniknęliśmy przygody z kursem walut. Jeżeli dzieci uznały, że nie zdołają zebrać do wakacji odpowiedniej kwoty na wyjazd, mogły zaplanować pożyczkę. Obliczały wówczas, ile pieniędzy im potrzeba i jakie będą koszty odsetek. To nie wszystko…

Podczas cotygodniowych wykładów/zabaw zwróciliśmy dzieciom uwagę na pułapki w sklepie. Zastanawialiśmy się np. którą paczkę chipsów, pudełko jogurtu, czy butelkę soku opłaca się kupić bardziej (obliczaliśmy stosunek wagi/pojemności do ceny). Najmłodsi dowiedzieli się, w jaki sposób powstaje suma na paragonie. Liczyli ile średnio wydają w tygodniu/miesiącu. Narysowali wykresy swoich wydatków w poszczególnych kategoriach i porównywali je w czasie w stosunku do dochodów.

Poznaliśmy takie pojęcia jak: budżet osobisty, przychód, dochód, koszt, paragon, podatki, stopy procentowe, dług, kredyt, pożyczka, inflacja i związane z nimi działania matematyczne. Poćwiczyliśmy szacowanie, obliczanie średniej, odsetek, objętości, powierzchni, odległości wg skali na mapie, sumowanie i dzielenie wydatków, porównywanie wielkości, przeliczanie kursów walut itp.

Projekt zakończył naprawdę trudny, matematyczny test wiedzy. W klasie szóstej najlepszymi okazali się: Dawid Koerpel (33/41 pkt), Ula Kobylarz (29/41 pkt) i Szymon Mioduszewski (27/41 pkt). W klasie piątej bezkonkurencyjne okazały się: Agata Jopek (33/41 pkt) oraz Karolina Lipska (30/41 pkt). Tuż za nimi uplasował się Jakub Pietrala (25/41 pkt). Dla najlepszych szykujemy już puchary, a wszyscy uczestnicy projektu otrzymają dyplomy i nagrody (coś matematycznego i coś słodkiego). Niestety z powodu pandemii nie mogła odbyć się finałowa gala w szkole ;(

Mamy też jednak dobrą wiadomość: nowa waluta prawdopodobnie zostanie z nami na dłużej 😉 O szczegółach dowiecie się już niebawem!